Tuesday, December 30, 2008

selamat berhijrah..1429H ke 1430H/ 2008 ke 2009..















Dah masuk hari ke-3 kita dalam tahun baru islam..malam ni pulak menjelangnya tahun baru dunia...2009..xsedar pun dah habis tahun nie, tahun yang banyak bawa perubahan tentunya pada sesiapa pon, coz setiap kali nak masuk tahun baru kita mula akan terasa "sentimental value", terkenang kembali apa yang sudah jadi dan apa yang sepatutnya berlaku..itulah kita manusia, selalu tak dapat menghargai sesuatu dan sedar akan kehilangan sesuatu itu bila dah tiada..........ape pon, hidup mesti diteruskan. Kalau kita asyik pandang belakang ape pon xkan jadi. Jom kita mulakan lagi sekali azam yang tak tertunai, mulakan balik persahabatan yang dah jauh, mulakan ibadah yang tertangguh, dekatkan hubungan yang belom dekat dan etc..biarlah kita lebihkan perayaan tahun baru islam kita iaitu tahun 1430 Hijrah dengan ibadah yang tak pernah kita buat atau yang masih tertangguh (pesanan untuk diri sendiri jugak ni..)....dan janganlah pulak kita berlebih menyambut tahun 2009 dengan mercun, pesta dan sebagainya..

sesungguhnya, renungkan..

......Bersabda Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wassalam : Barangsiapa yang menyerupai satu satu kaum, maka ia telah menjadi golongan mereka”. HR Ahmad, Abu Daud dan at Tabrani.
Dari haits di atas telah jelas bahwa umat Islam tidak boleh berprilaku sama atau menyerupai dengan kaum lain seperti halnya merayakan tahun baru masehi.

Dengan mengetahui sejarah di atas, maka selaku umat Islam seharusnya kita dapat berbuat dan bertindak dengan cermat untuk memaknai pergantian tahun. Terutama tahun baru Islam...YANG KE-1430..dan selamat tahun baru yang ke-2009..

0 comments:

by TemplatesForYou-TFY
SoSuechtig, Burajiru
Distributed by Free Blogger Templates